Komentář Ondřeje Antoše pro MF DNES k plánům Evropské komise

25.9.2017

Agresivní daňová politika Googlu, Facebooku, Amazonu nebo Applu leží v žaludcích ministerstev financí unijních zemí už téměř deset let. Státy se ale do dneška nebyly schopny dohodnout na společném postupu. Po nástupu francouzského prezidenta Emmanuela Macrona se věci daly do pohybu. Změnit zkostnatělá daňová pravidla bude ale problém. Proti spravedlivějším pravidlům je zejména Irsko.

Armádní stratégové dávají svým plánům krycí jména, úředníci jejich postupy používají také, jen zásadní projekty šifrují do zkratek. Například v současné době se ministři financí Evropské unie ohánějí pojmy jako CCCTB, CbCR nebo BEPS. Běžný smrtelník k jejich rozklíčování potřebuje například Google a pak zjistí, že se zrovna nadnárodního vyhledávače týkají víc, než by se zakladatelům americké firmy zamlouvalo. Jde totiž o různé návrhy, jejichž společným cílem je donutit velké technologické firmy k tomu, aby v Evropské unii platily daně jako tradiční podniky. O tom, že je třeba s agresivní daňovou politikou Googlu, Facebooku, Amazonu nebo Applu něco dělat, se na ministerstvech financí unijních zemí mluví už téměř deset let. Jenže společný postup zatím vždy ztroskotal. Po nástupu francouzského prezidenta Emmanuela Macrona se věci daly do pohybu.

„Platná pravidla mezinárodního zdanění vycházejí ze zastaralých konceptů, které byly nastaveny před desítkami let, kdy neexistovalo nic jako sdílená ekonomika, internetové obchody a sociální sítě. Tato pravidla sice umějí zdanit uhelné doly a výrobní závody, ale se službami poskytovanými přes internet si poradit neumějí,“ vysvětluje daňový poradce ze společnosti YourTaxes.cz Ondřej Antoš.

Plaťte tam, kde vyděláváte

V zásadě jde o jediné, donutit digitální firmy, aby své zisky zdanily v místě, kde jich dosáhly. Podle materiálů europarlamentu šlo v letech 2013 až 2015 jen u Googlu a Facebooku o 5,4 miliardy eur, tedy téměř 150 miliard korun.

Například Google využívá pobočky v jednotlivých zemích k lákání klientů, ale službu oficiálně poskytuje mateřská základna firmy – a ta sídlí v Irsku, pověstném jak nízkou sazbou daně z příjmu firem, tak více než vstřícným přístupem. Peníze tedy míří na zelený ostrov a ostatní evropské země ostrouhají.

Více čtěte na iDnes.cz

Sdílejte na
Komentář Ondřeje Antoše pro MF DNES k plánům Evropské komise 25.9.2017

Ondřej Antoš komentoval pro MF DNES snahu Evropské komise zdanit nadnárodní giganty z oboru nové ekonomiky přímo v zemích, odkud jim plynou zisky. Iniciativa míří především na Google, Facebook, Amazon, Apple, eBay a další technologické firmy.

Jak se připravit na drastické omezení výdajových paušálů 6.2.2017

Ačkoliv většina médií referovala o tom, že se živnostníkům vracejí slevy na děti, to podstatné zůstalo nevyřčeno: jejich výdajové paušály klesnou na polovinu, a vrácené slevy pomůžou jen několika z nich. Hypoteční makléři si nejspíš pohorší ze všech nejvíc. Co dělat?

Přiznejte příjmy z Airbnb či Uberu 14.12.2016

O tom, kolik si poskytovatelé ubytování či „taxikáři“ vydělají přes aplikace typu Airbnb a Uber, se finanční úřad velmi snadno dozví. Podobně to ostatně bylo v minulosti u prodejů přes Aukro. Zatajení těchto příjmů může mít bolestivé následky. Rizikem není jen daň z příjmů, ale i případná daň z přidané hodnoty.

Zpět na články